Jak nám chybí Antonina, aneb masakr až do konce

27.01.2020 10:22

To, že nám chybí Antonina jde vidět u každého utkání, kde hrajeme nějak oslabeni. Což je většina. Jsme už ve druhé polovině soutěže, tak to dnes píšu už naposledy, ale je to prostě tak. S Toničkou bychom hráli o jiné příčky .....

Ale pojďme k utkání samotnému. Soupeři přijeli z Bruntálu v dobré náladě, dokonce byli v klubovně dříve, než někteří naši hráči. Nálada byla opravdu dobrá, přátelská a tak nebránilo nic tomu zasednout k šachovnicím a hrát. Ještě jsem si zahrál na číšníka, když jsem soupeřům vařil kávu a když jsem zasedl ke své partii, jinde už byli všichni zadumaní do svých pozic.

Opravdový boj se rozběhl všude a vydrželo to až do konce. Vezmu to po jednotlivých šachovnicích, tak jak se skončilo.

Jako první jsem skončil já. Chvílemi jsem si připadal, že hraji na Rapid turnaji. Když jsme skončili, měl můj soupeř na hodinách čas 1:17. Ale lehké jsem to neměl. Ještě jsem nedělal analýzu, ale hrála se Hra dvou jezdců v obraně s d4. Byla to šavlovačka z obou stran, tlačil jsem, obětoval. Soupeř vymýšlel, chvílemi byl na tom asi lépe, protože jsem dost tlačil na pilu. Měl jsem jednu chvíli možnost vycouvat z útoku s tím, že ale budu bez vývinu. Volil jsem další podporu útoku. Soupeř možná i proto, že hrál docela rychle, nehrál přesně. Těch obratů na šachovnici bylo opravdu hodně, taky díky mé nepřesnosti. Těch možností jak pokračovat bylo ale opravdu hodně. Já místo další oběti tentokrát zvolil jistotu a neukázalo se to jako moc dobré. Naštěstí ve chvíli, kdy se soupeř nadechoval k útoku, vynutil jsem výměnu dam a následně i výměnu jedné věže. S tím docela skončil jeho útok. Spočítal jsem si, že když v určité pozici vyměním mého jezdce za jeho střelce, zůstane mi pěšec navíc a pokud jsem dobře počítal, získám další hrou dalšího pěšce. No a tak to taky bylo. Jeden pěšec na a sloupci na g a h další 2 pěšci. On jen na h. Zbytek už byl jen o technice, kterou jsem zvládl a bylo to 1:0. Upřímně ale musím říct, že jsem nehrál úplně ty nejlepší šachy a silnější šachista by mě možná smáznul.

Pak dohrál Vítek. Jeho partii jsem moc neviděl, občas jsem mrknul, ale pozice se mi nezdála moc dobrá. Pak jsem už viděl jen jak se podepisují partiáře. Bylo to 1:1.

Nedlouho po něm skončil Michal, který opět zvítězil a bylo to 2:1. Partii jsem taky neviděl, ale zato jsem viděl efektní konec, kde soupeř přehlédl taktiku a bylo vymalováno. 

Pak končil Tomáš, který podle Michala byl jasně vyhraný, ale bohužel se dostal do časovky a nakonec z toho byla dokonce prohra. Škoda, když podle Toma měl možnost dávat věčný šach. Takže opět srovnáno - 2:2.

Pak nějakou dobu nic, až dohrál Dušan Číž, který byl dnes opravdu dobrá posila a díky za to ! Celkem pohodlně rozebral soupeře a mohl skončit i dříve. Ale zvolil cestu pomalého mačkání, kdy soupeř neměl žádné hrozby a čekal jen na milosrdnou kulku do čela. 3:2 pro nás.

Vypadalo to dobře, ale pak se začaly dít věci. Vilda měl celkem vyrovnanou pozici a čekal jsem, kdy přejde do protiútoku, tak jak on to dělá. Popřípadě pohodlná remiz, která by v tu chvíli bodla.

Pan Staněk by zalezlý na 8.řadě a absolutně pod tlakem. Jeho soupeřka ale přetáhla strunu a ve chvíli, kdy už v pozici nic neměla, podcenila pana Staňka na dámském křídle a najednou se černý rozehrál.

Mezitím Jarda jako vždy vyhranou pozici zaměnil za prohranou a to tak, že hned několikrát. Pokud by tuto partii dávali na chess24 online, tak jim spadne server a motory se jim zadřou. 

No vyvíjelo se to všelijak, ale svitla naděje, to když soupeřka p. Staňka přehlídla napadení dámy střelcem a po úhybném manévru přišla o kvalitu. Za dámou stála totiž věž. Soupeřka si mohla hlavu ukroutit, co že se to stalo. To byla voda na mlýn p. Staňka. Probudila se v něm šelma a šel po ní. Vzhledem k tomu, že Vilda chybou přišel o figuru (možná kvůli časové tísni) a byl na prohru, tak to byla pro nás dobrá zpráva. U Jardy jsme nemohli předvídat, jak partie skončí. Vilda byl celkem jasný, ale vařil z vody. Pan Staněk se přišel zeptat jak to vypadá a Vítek jen suše řekl, že prostě musí vyhrát. Tak pan Staněk šel a prostě vyhrál. Podle mě má nejlepší psychiku z nás všech. Když už Vás dostane, nepustí Vás.

Ještě než dohrál, tak prohrál Vilda a Jarda to se soupeřem upatlali nakonec do remízy !!! 

A hurááááá  4,5:3,5 pro nás ! Zlaté body a super týmový výkon. Uvidíme, co bude za 14 dní na Slezanu, kde hrajem s ,,B'' týmem a jsme jasní outsajdři .

(Robert Vojvodík)

 

Doplnění Vítek:

Mně se partie vůbec nepovedla, dostal jsem se v zahájení do pohodové pozice, kdy soupeř odbočil do slabší varianty. Rozhodl jsem se otevřít centrum, jelikož soupeřův král zůstal uprostřed. Věděl jsem, že tím trochu otevřu i diagonály na svého krále, ale měl jsem spočítáno, že se soupeř dostane pod útok a bude stát pasivně. Bohužel se ukázalo, že můj propočet měl chybu už ve druhém tahu, takže místo abych získal výhodu tak jsem se sám dostal pod divokou palbu. Vyhýbaní kulkám mě stálo mnoho času, až jsem nakonec v časové tísni nevydržel a zahrál nepřesnost, což vedlo ke ztrátě figury. Snažil jsem se soupeře lákat na různé pasti, ale zahrál to dobře a na nic mi neskočil, takže vyhrál naprosto zaslouženě. Já musím prostě lépe trénovat propočet.

K ostatním: První čtyři desky byly v časových tísních. Michal se měl přišel zeptat jestli může vzít remízu. Doporučil jsem mu ať hraje dál, jeho pozice ještě byla docela nejasná. To se nakonec ukázalo jako dobré rozhodnutí, jeho soupeř udělal hrubou chybu a prohrál. Tomáš stál jasně na výhru, bohužel v časové tísni se mu nepodařilo uštědřit soupeři definitivní úder. Také Vilda stál skvěle, i tady je škoda, že časová tíseň způsobila, že přehlédl ztrátu figury. Robert hrál podobné zahájení jako já a vyhrál. Musím si u něj domluvit lekce. Pan Staněk se fantasticky vymotal ze svízelné pozice a nakonec našel přesnou cestu k výhře. Klobouk dolů.   Na remízu se mě neptal, jak píše Robert výše. Sám jsem pro jistotu pana Staňka ujistil, že od něj čekám výhru, protože soupeřka to zkoušela s nabídkami remízy. Dušan Číž vyhrál bez problémů, mohl vyhrát rychleji, ale raději dal přednost delší, ale bezpečnější cestě. A na závěr Jarda, který tentokrát zahrál perfektně, měl pěšce navíc a podařilo se mu přejít do vyhrané koncovky. Bohužel nenašel způsob jak to vyhrát a došlo na nervy drásající podívanou, protože se ukázalo, že ani jeden hráč moc dobře neovládá základy koncovek a docházelo k situacím, kdy jednou byl na výhru jeden a hned další tah mohl vyhrát ten druhý. Nakonec to pro nás dopadlo dobře a partie skončila remízou. Takže celková výhra 4,5 – 3,5. Myslím, že sestupu už se bát nemusíme a můžeme si zbytek soutěže užít v klidu.

 

Komentář od Vildy:

několik slov k mé partii.

Dá se říci,  že vše probíhalo tak, jak mělo. Solidní zahájení, poziční převaha, co si více přát. Ovšem časovka udělala z mého úsilí jen parodii, a i kdyby měla hodina 120 min, nic bych nevymyslel. Soupeř si vše pohlídal, ztráta figury mi okamžitě zajistila roli statisty a než bych uspěl, tak by dříve sněžilo v pekle. Dobře mi tak, gratulace soupeři a díky ostatním z družstva, kteří bez milosti hosty zařízli. Vilda