Mé dojmy z Koníka

06.05.2012 21:05

Zatím jsem své partie podrobněji neanalyzoval, budu rád, když to stihnu do konce května. Zde jsou tedy alespoň nějaké vzpomínky na jednotlivé partie, vylovené z paměti. V prvním kole s Fiřtem respekt ze silného hráče, zahrál variantu, kterou jsem ještě nestihl moc proanalyzovat, protože jsem nečekal, že mi to někdo v brzké době zahraje. Věděl jsem zhruba motivy, ale nezvolil jsem správné pořadí tahů, myslel jsem, že stojím blbě, ale byla to rovná pozice partii ukončilo předčasně hloupé přehlédnutí. Chtěl jsem hrát nejprve správné Db4, ale nakonec jsem zahrál prohrávající Dc7. S Lukášem Weissmannem jsem se rozhodl vytáhnout ze šuplíku carokann, čekal jsem výměnnou variantu, ale zahrál mi klasiku, v rovné remízové pozici jsem měl zahrát po Sa5 tah Jb6 a byl jsem v klidu. Já ale zahrál b6, protože jsem chtěl převádět jezdce přes b8 na c6. Přehlédl jsem ale mezitah věží, kterým mi napadl dámu, což znamenalo ztrátu aktivní hry a odsouzení k pomalé smrti v koncovce. První výhra ve třetím kole s Lukášem Kondulou. Poprvé jsem měl bílé a dal jsem anglickou. Soupeř mi pomáhal, podařilo se mi snadno přejít do vyhrané koncovky s lepším střelcem. Ve čtvrtém kole mladá ruska Bukhteeva. Znova bílé, znova anglická, zahrála mi variantu která mi dělá nejvíc problémů, trochu jsem se zalekl její agresivní hry. Mohl jsem získat lepší pozici, ale následoval špatný propočet a relativně rychlá prohra. Pak následovala první výhra černýma s pánem, který nevím proč ten turnaj hrál, pořád somroval o remízu a říkal mi že to tady všichni moc žerou. Opět jsem nedokázal přesně počítat, zahrál jsem černýma Grunfelda, on to hrál blbě. Po jeho Jxd4 jsem věděl že bych měl hrát Vd8, ale pořád jsem nemohl dopočítat co budu dělat, když mi napadne věží dámu. Zahrál jsem na jistotu slaběji. Vznikla remízová 4 střelcová koncovka. Tam soupeř spáchal sebevraždu, když nastavěl své pěšce na černá pole a vynutil výměnu bělopolných střelců. V pátem kole mladá polská hráčka Maria Leks. Hraje bílýma francouzskou s Jd2. Na to jsem nedávno koukal tak jsem do toho šel a zahrál variantu se Se7. Překvapila mě tahem a4, který jsem neznal (a tento tah nebyl ani v knížce ze které jsem se toto zahájení učil, ale na internetu jsem zjistil, že se to teď docela hraje) Když po mém Sa6 přišlo Sb5 jsem chtěl zahrát nejprve správné Dc8, pak jsem se ale rozhodl, že získám pěšce a střelce vyměnil čímž se zablokovalo dámské křídlo. Já zjistil, že pěšce stejně dobrat nepůjde a byl jsem sestřelen na královském křídle. V sedmém kole jsem si v této sezóně podruhé zopakoval souboj se Zdeňkem Šnytou. Zahrál jsem d4 a londýnskou výstavbu proti holandské. Zatím znám dobře jen varianty po d4 d5, takže jsem improvizoval. V partii jsem ztratil mnoho času, který mi v klíčových momentech chyběl, mohl jsem přejít do výhodnější koncovky, ale nebyl čas to počítat, tak jsem to raději zremizoval. V osmém kole hloupá prohra s jedním sympatickým holanďanem, který život tráví tím že objíždí šachové turnaje. Opět bílé a znovu zkouším londýnskou výstavbu. Soupeř postavil Grunfelda. Hrál jsem trochu kavárnu, myslel jsem že stojím o něco líp a odmítl jsem nabídnutou remízu, abych v zápětí udělal prohrávající chybu a musel po pár tazích vzdát. Tady už to bylo zřejmě vlivem únavy a špatné kondice v průběhu partie jsem měl asi tři přehlédnutí, to poslední bylo konečné. Za trest jsem dostal na poslední kolo pana Glacnera, kterému všichni říkali "kloboučník", protože chodil a hrál s velkým kloboukem na hlavě. V A turnaji neměl s 1600+ nic dělat. Všechny partie prohrál a měl jen jeden bod s panem "Byem". Prý ale nějak ukecal pana Jelínka, že ho tam nechal hrát. Přišel o 30 min později, takže jsem se marně těšil že nepříjde. Měl jsem černé a hrálo se 1.Jf3 c5 2.e4 Jc6 načež soupeř po pětiminutovém přemýšlení zahrál nečekané 3. Jg5?!, to mě zaskočilo, protože mě dostal hned třetím tahem z přípravy, ale zachoval jsem chladnou hlavu a rozhodl se zahrát e6. Sáhl jsem na pěšce a posunul jej o jedno políčko. V tom jsem si uvědomil, že jsem omylem sáhl na f pěšce a zahrál 3..f6?!, no a o zábavu bylo postaráno. Naštěstí soupeř potvrdil, že v turnaji nemá co dělat a nakonec to s dvěma figurami míň vzdal. Turnaj se mi ačkoliv ztrácím na elu 10 bodů líbil a pokud to půjde zahraju si i příští rok, což doporučuji i ostatním, aby si zkusili, že turnajové partie jsou trochu jíné než ty v družstvech. Partie by se měly dát přehrát na online nss.

Vít Pavera