Bratrovražedný souboj

10.10.2016 11:54

Po roce se opět v první kole utkaly v zájemném zápase naše dva týmy v krajské soutěži. 

Konečný výsledek 5,5-2,5 pro áčko.

Tady je průbeh jednotlivých partií.

Hromada Pavel 1-0 Pardy Jiří

Pavel zahrál tradičně gambitové zahájení a získal aktivní hru, Jirka se dlouho dobře bránil a udržoval pěšce navíc a dlouho stál podle počítače dobře, musel by ale nacházet přesné tahy a to nebylo uplně jednoduché. Chvilku před časovou kontrolou udělal obrovskou chybu, následovala série obětí a tah před matem se Jirka vzdal.

Jureček Daniel 0-1 Pardy Martin

Danek se rozhodl zabetonovat a být aktivní na dámském křídle, tam ale jen narážel do tvrdé skály, Martin si mezitím připravil nástup na královském křídle, který začal být pro Danka velmi nepříjemný. Obrana byla čím dál obtížnější, až přišla klíčová pozice, kde měl Danek jen jednu možnost jak držet rovnou hru. Bylo to hodně obtížné a Danek správné pokračování nenašel, celá výstavba se mu zhroutila, takže mohl po pár tazích kapitulovat.

Na diagramu má bílý jediný tah, kterým drží pozici, vše ostatní prohrává.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pavera Vít 1-0 Kovacs Viliam

Vilda se opravněně obával mého nového repertoáru na Carokann, takže zkusil něco jiného. Povedlo se mu dosáhnout toho, že jsem už někdy od 6. tahu byl mimo knihovnu zahájení. Vznikla pozice, kde mohl Vilda vynutit hromadné výměny figur a já jsem spotřeboval mnoho času na hledání nějaké aktivní hry, ale všechny varianty mě vedly do remízových koncovek. Vilda se ale rozhodl hrát aktivně a neměnit figurky, což mi pomohlo. Vznikla hodně ostrá pozice, kde jsem musel počítat hodně do hloubky a spotřeboval jsem spoustu času, ale to se mi vyplatilo a Vildu jsem přepočítal, udělal chybu a pozice se mu sesypala, takže mi nevadilo, že jsem měl po sedmnáctém tahu už jen 20 minut a zbytek partie jsem si užil.

Polák Petr 0,5-0,5 Kozák Lubomír

Luboš měl obtížný úkol porazit černýma Petra, který moc neprohrává. Ze zahájení vyšel dobře a mohl stupňovat výhodu, zahrál ale sérii nepřesností a stál na prohru. Navíc měl hodně špatný čas. Pozice byla beznadějná, ale Petr s ní špatně naložil, místo aby rychle utíkal s volnými pěšci do dámy tak začal přeskupovat figurky. Tohoto zaváhaní využil Luboš, který našel v pozici protihru a podařilo se mu eliminovat jednoho pěšce a přejít do koncovky nestejných střelců.

Martínek Pavel 0,5-0,5 Depta Tomáš

Toto byla partie s několika zvraty, Pavel sice získal po zahájení jasně lepší pozici, které ale vůbec nerozuměl a místo zvyšování výhody udělal spoustu zbytečných tahů až nakonce dokonce stál hůř. Tomáš ale taky výhodu promarnil. A pozice byla rovná. Těsně před kontrolou zahrál Pavel obrovskou hrubku 38.Vxc5?? po které mohl Tomáš vyhrát, ale provděpodobně díky chybějícímu času to neviděl, ztatil pěšce a musel bránit horší koncovku. To se mu nakonec povedlo díky aktivnějšímu králi a dvojici střelců.

Na první diagramu zkuste najít nejsilnější pokračování (plán) za bílé. Na pravém diagramu po 38.Vxc5 zkuste spočítat vyhrávající variantu za černé.

Pardy Jiří st. 0,5-0,5 Martínek Petr

Petrovi se zahájení moc nepovedlo a Jirka, který to hrál velmi aktivně získal o dost lepší pozici. Bohužel pro něj všechnu výhodu promarnil a partie přešla do koncovky, která byla lepší pro černého. Jirka navíc v koncovce nahrál na několik smečí, ale Petr nic z nabízených možností nevyužil a partie skončila zaslouženou dělbou bodu.

Na obou diagramech je černý vyhraný, jen vědět jak.

Muller Leo 0-1 Montág Petr

Tato partie skončila jako první. Leo vypadal, že je myšlenkama někde úplně jinde a Petr Montág tak mohl snadno získat první bod zápasu. Snad se Leo zlepší a příště předvede mnohem lepší výkon :)

Jaroslav Souček 0-1 Vítězslav Binar 

Pro áčko klíčová výhra, která vyrovnala rychlou ztrátu na sedmičce. Víťa si na Jardu věřil využil slabin v bílé pozici a získal pěšcovou koncovku s pěšcem navíc, kterou se mu podařilo vyhrát.

Ještě jeden lehký diagram, co odpoví černý na Je4?

 

Z ostatních zápasů: Slezan vyhrál v Dolním Benešově v přímém souboji dvou nejsilněších družstev. Budišov vyhrál v pro ně důležitém zápase s Ludgeřovicemi. Polom porazila Krnov a Kravaře Rýmařov, kdy všechna tato čtyři družstva nastoupila v dost oslabených sestavách

Příští kolo má béčko volno a áčko míří na horkou půdu favorizovaného Slezanu.

Hromada Pavel 1-0 Pardy Jiří
Pavel zahrál tradičně gambitové zahájení a získal aktivní hru, Jirka se dlouho dobře bránil a udržoval pěšce navíc a dlouho stál podle počítače dobře, musel by ale nacházet přesné tahy a to nebylo uplně jednoduché. Chvilku před časovou kontrolou udělal obrovskou chybu, následovala série obětí a tah před matem se jirka vzdal.
 
Jureček Daniel 0-1 Pardy Martin
Danek se rozhodl zabetonovat a být aktivní na dámském křídle, tam ale jen narážel do tvrdé skály, Martin si mezitím připravil nástup na královském křídle, který začal být pro Danka velmi nepříjemný. Obrana byla čím dál obtížnější, až přišla klíčová pozice, kde měl Danek jen jednu možnost jak držet rovnou hru. Bylo to hodně obtížné a Danek správné pokračování nenašel, celá výstavba se mu zhroutila, takže mohl po pár tazích kapitulovat.
 
Pavera Vít 1-0 Kovacs Viliam
Vilda se opravněně obával mého nového repertoáru na Carokann, takže zkusil něco jiného. Povedlo se mu dosáhnout toho, že jsem už někdy od 6. tahu byl mimo knihovnu zahájení. Vznikla pozice, kde mohl Vilda vynutit hromadné výměny figur a já jsem spotřeboval mnoho času na hledání nějaké aktivní hry, ale všechny varianty mě vedly do remízových koncovek. Vilda se ale rozhodl hrát aktivně a neměnit figurky, což mi pomohlo. Vznikla hodně ostrá pozice, kde jsem musel počítat hodně do hloubky a spotřeboval jsem spoustu času, ale to se mi vyplatilo a Vildu jsem přepočítal, udělal chybu a pozice se mu zhroutila, takže mi nevadilo, že jsem měl po sedmnáctém tahu už jen 20 minut a zbytek partie už jsem si užil.
 
Polák Petr 0,5-0,5 Kozák Lubomír
Luboš měl obtížný úkol porazit černýma Petra, který moc neprohrává. Ze zahájení vyšel dobře a mohl stupňovat výhodu, zahrál ale sérii nepřesností a stál na prohru. Navíc měl hodně špatný čas. Pozice byla beznadějná, ale Petr s ní špatně naložil, místo aby rychle utíkal s volnými pěšci do dámy tak začal přeskupovat figurky. Tohoto zaváhaní využil Luboš, který našel v pozici protihru a podařilo se mu eliminovat jednoho pěšce a přejít do koncovky nestejných střelců.
 
Martínek Pavel 0,5-0,5 Depta Tomáš
Toto byla partie s několika zvraty, Pavel sice získal po zahájení jasně lepší pozici, které ale vůbec nerozuměl a místo zvyšování výhody udělal spoustu zbytečných tahů až nakonce dokonce stál hůř. Tomáš ale taky výhodu promarnil. A pozice byla rovná. Těsně před kontrolou zahrál Pavel obrovskou hrubku 38...Vxc5?? po které mohl Tomáš vyhrát, ale provděpodobně díky chybějícímu času to neviděl, ztatil pěšce a musel bránit horší koncovku. To se mu nakonec povedlo díky aktivnějšímu králi a dvojici střelců.
 
Pardy Jiří st. - Martínek Petr
Petrovi se zahájení moc nepovedlo a Jirka, který to hrál velmi aktivně získal o dost lepší pozici. Bohužel všechnu výhodu promarníl a partie přešla do koncovky, která byla lepší pro černého. Jirka navíc v koncovce nahrál na několik smečí, ale Petr nic z nabízených možností nevyužil a partie skončila zaslouženou dělbou bodu.
 
Muller Leo - Montág Petr
Tato partie skončila jako první. Leo vypadal, že je myšlenkama někde úplně jinde a Petr Montág tak mohl snadno získat první bod zápasu. Snad se Leo zlepší a příště předvede mnohem lepší výkon :)
 
Jaroslav Souček - Vítězslav Binar 
Pro áčko klíčová výhra, která vyrovnala rychlou ztrátu na sedmičce. Víťa si na Jardu věřil využil slabin v bílé pozici a získal pěšcovou koncovku s pěšcem navíc, kterou se mu podařilo vyhrát.

Diskusní téma: Bratrovražedný souboj

Datum: 13.10.2016

Vložil: Jirka ml.

Titulek: Souček - Binar

Tak jsem asi po 5 minutách přemýšlení našel tah Df4. Zajímalo by mě, zda by na to přišel i černý v partii :)

Datum: 13.10.2016

Vložil: Vitek

Titulek: Re: Souček - Binar

Myslím ze to Víťa viděl když hrál poslední tah Jd4. Později v partii na podobný motiv s vidlema několikrát hrál.

Datum: 12.10.2016

Vložil: Martin Mužík

Titulek: Tak jsem se zkusil trochu zamyslet...

Když bez toho počítače je to tak těžké…(nemám ani šachovnici, abych si to mohl trochu zanalyzovat)

Jureček - Pardy

Jediný tah? A sakra tak to asi nenajdu – to je na mne příliš stresující situace... Můj první nápad byl obětovat kvalitu 1. Vxb6 Jxb6 2. Dxb6 ale to je zoufalé nedostatečné – černý bude mít i tak nejen útok na královském křídle, ale i volný b sloupec, kde na mne vtrhne se svými věžemi. Navíc po 2. Dd8 nedoberu ani pěšce na a5. Něco jiného by bylo, kdybych měl v pozici jezdce na b5, tak to by se i bez kvality udržet dalo. Odtud pramení i druhý, snad lepší nápad 1. Jd4 (jezdce černý vzít může 1. – cxd4, ale bude ho to po 2. cxd4 stát kvalitu – věž z e5 nemá kam jít) s tím, že převedu jezdce na některé o hodně lepší pole (c6, e6, f5). Černý je tedy nucen zřejmě nějak odevzdat kvalitu sám. Je otázka jak to nejlépe udělat, aby rychle neprohrál? Napadá mne 1. – Vg7 (osvobozuje si dámu od krytí jezdce na d7, věž se pak na g sloupci může hodit i pro útok) protože jak po A) 2. Jxf5 Vxf5 3. gxf5 tak i po B) 2. Jc6 Df6 3. Jxe5 Jxe5 Df6 se mi vůbec nelíbí postavení bílého krále. Nehledě na kvalitu méně má černý excelentní předpoklady k útoku (Je5-f3, Dxf5, g4 apod.). Takže za bílého bude asi o dost lepší 2. Jb5 (podívat se na to, jak bude černý krýt pěšce na d6) Vg6 a pak 3. Ja7 (kde mám teď nepříjemné hrozby Jc6, Jc8). Pokud jsem něco triviálního nepřehlédl, tak se mi zdá, že na výhru hraje spíše bílý. V partii bych určitě zvolil 1. Jd4

Martinek – Depta

Takto stát za bílého je sen – všechny figurky jsou připraveny k útoku. Černý ještě ani nedokončil vývin (Sc8, věž na a8) vše spěje k tomu, že bude třeba hledat nějakou možná už rozhodující akci – bude třeba pozici černého otevřít. Buď to můžu udělat intuitivně (mám více figurek ve hře – musí to vyjít) nebo raději propojit intuici a propočet (obětovávám materiál, tak si musím být aspoň trochu jistý – pokud se spletu, tak soupeři zbude materiál navíc a mi oči pro pláč). Na první pohled vypadá dobře 1. e5 (hrozí prosté exd6, někdy můžu zkusit ještě i e6 s tím, že oslabím pole g6, uvolňuji si i pole e4 pro jezdce) Je to však i oběť pěšce a to je třeba propočítat, zda si to můžu dovolit. Klíčové je 1. – dxe5 2. fxe5 (otevírá se mi sloupec f – pěšec na f7, zde však ještě můžu případně zvážit i vložení tahu 2. d6 – opět mám pak i skok jezdcem na d5 – poslední figurka se mi zapojuje do útoku) Jxe5 (kryje f7) 3. Vxe5 Sxe5 4. Vxf7 Vg7 hm, tak to asi nevychází – mám kvalitu míň a nedostatek figur k dokončení útoku. Musím se v úvahách vrátit. Tedy vložíme mezitah 2. d6 to vypadá celkem slušně - pokud bych měl krytého pěšce na e7, tak jsem velmi spokojen. Černý musí nějak reagovat. Do úvahy přicházejí jen dva tahy f6 nebo Sf6. Snadnější je vypořádat se A) s 2.- f6 bílý totiž získá prudký útok 3. dxe7 Dxe7 4. fxe5 Jxe5 a právě Jd5 s fantastickou hrou B) 2. – Sf6 tak co teď – asi to vezmu stejně 3. dxe7 Sxe7 4. Sxe7 (měním důležitou obrannou figurku) Dxe7 5. fxe5 a protože budu mít opět nepříjemné Jd5, tak mohu být maximálně spokojen. Rozhodovací proces je ukončen a hraji 1. e5…

Druhý diagram

Tady se samozřejmě nabízí tah 1. – Vd2. Střelec z f2 asi může těžko někam uhnout (visí pěšec na g2) – zbývá se tedy podívat na krytí Kg1 a Kg3. A) 2. Kg3 vypadá poměrně hodně podezřele, zahraji totiž 2. -f5 a hrozím odebrat figurku buď kombinací (Vxf2 Kxf2 Sd4), nebo prostým f4+, obě hrozby pokrýt bílý nemůže. S figurkou navíc a špatným bílým králem bych měl být schopen partii vyhrát B) 2. Kg1 jediné. Nu což 2. – f5 s hrozbou Vxf2 a Sb2 a pak Vd1+ vypadá opět dobře 3. Vc7 jediné 3. - Kg6 (opět hrozím Sb2) 4. Se3 (4. b4 (chce mít políčko b3 pro jezdce) nevychází pro 4. – Vd1 5. Kh2 Se5) Vxg2 a mám výborné předpoklady dotáhnout partii do vítězného konce (dvojice střelců, ovládám druhou řadu, slabina na h3, volný f pěšec)

Pardy st. – Martínek

Tak počítat konkrétní varianty asi nemá ještě smysl (příliš mnoho možných tahů) – spíše jde o myšlenku. První co mne napadá je určitě tah h5 – vytvořit si volného pěšce (po h4). To bych hrál možná okamžitě bez nějakého velkého přemýšlení. Neboť jinak mi dá bílý sám g4, a vzdálený volný pěšec se konat na dlouho nebude. Pak bych přemýšlel, co udělat s králem a jezdcem. Ideální by bylo mít krále na c5 a jezdce pak podle okolností na d4, nebo d6. Pokud by bílý bránil svými figurkami pěšce c4, tak bych utekl h pěšcem do dámy. Pokud by bílý atakoval pěšce h králem, tak dobudu pravděpodobně jak pěšce c4, tak b5 a měl bych být schopen rozhodnout díky pěsci b6. Úvodní postavení je logicky horší pro bílého (ačkoliv má dlouhonohého střelce proti jezdci), protože nemá jakýkoliv bod, který by napadl (všichni černí pěšci jsou na černých polích a bílý má bělopolného střelce), taky je rozdíl mezi králi – král na c5 bude aktivní, král bílého paívní. No ale ať to černý nyní zahrál jakkoliv, tak byl jak vyplývá z diagramu č. 2 asi pořád ještě vyhraný. Nicméně já bych hrál bez nějaké velké ztráty času hned 1. – h5 a teprve potom bych přemýšlel, jak konkrétně dále…

Druhý digram:

První co mne napadá je 1. – Ja4 s ideou Jb2 (bránil bych přístupu bílého krále na d3) a Kc5. Není mi jasné, jak by bílý své pěšce uhájil. Nejde totiž moc 2. Kd3 Jb2 3. Kc3 Jd1 a padá pro změnu pěšec na f2. Ještě bych zvážil, zda náhodou jezdec na f2 nebude mimo hru – ale asi ne, po třeba Jh1 ho dám na g3 a budu vytvářet hrozby h5 nebo e4. Samozřejmě král opět půjde na c5. Ještě bych se zlehka zamyslel, jestli tam není ještě něco lepšího a pak bych směle hrál Ja4 a čekal co na to soupeř…
Tak co? Už můžu konečně zapnout ten počítač, abych viděl jak škaredě jsem se opět mýlil?

Datum: 12.10.2016

Vložil: Vitek

Titulek: Re: Tak jsem se zkusil trochu zamyslet...

Můzeš.

Datum: 13.10.2016

Vložil: michal

Titulek: Re: Tak jsem se zkusil trochu zamyslet...

Já bych v partii Pavla Martinka volil po Kg1 Vd1 a po ústupu krále Sf8! A myslím si ze je po bílém.

Přidat nový příspěvek