Oddílový přebor v rapid šachu

18.05.2022 21:15
 
Turnaj se hrál na 15+0, tedy bez přídavku a to znamenalo, že některé partie končily blicáním :-). Kdo špatně hospodařil s časem, tak na to doplatil. Nakonec to byla asi moje výhoda, protože některé partie jsem na čas vyhrál. Zkusím v krátkosti okomentovat mé partie tak, jak si je pamatuji. 
Jiné jsem moc neviděl, takže nebudu moc komentovat. Na začátku určitě největší favorit Jirka Pardy ml., ale ten si to hned zkomplikoval na začátku, když prohrál s Vildou a remizoval s Jirkou starším. Pak doháněl a doháněl, ale tentokrát to stačilo jen na 2.místo. Jirka v přímém souboji o to 2.místo porazil přesvědčivě Pavla Martínka, který prohlašoval, že to přišel vyhrát. Dlouho byl na tom velmi dobře, než narazil na mne, tuším v 6.kole :-). Pavel ten turnaj víceméně odblical, ale přesto to stačilo na pěkné 3.místo. Od mladíků jsem čekal, že budou více kousat, ale zřejmě nenastal ještě jejich čas. Danek skončil 4. a proč to nebylo ještě lepší, ví nejlépe on sám. Proti mě hrál určitě dobře. Pojďme teda k těm partiím.
Nevím jestli si pamatuji úplně přesně kola, ale zkusím, když, tak mě opravte :
 
1. Urbánek - vyrovnané do střední hry, kde neviděl taktiku při výměně figur a přišel o figuru. Pak to byla už jen technika
 
2. p. Zingaylo - mamka od Antoniny hrála pěkné šachy a myslím si, že kdyby nebyla nervózní a nezvykala si na nové prostředí, skončila by určitě taky lépe. Proti mě měla bíle a hráli jsme docela divoké šachy. Otevřená šavlovačka. Opět se mi podařilo v nepřehledné situaci získat figuru a i když dohrání partie bylo ještě těžké, zvládl jsem to a vyhrál. Oba jsme měli nechráněné krále a musel jsem dávat velký pozor, abych neudělal chybu a nedostal třeba mat.
 
3. Vilda - dlouho velmi vyrovnané, pak přechod do lepší koncovky, kde jsem ale dlouho nemohl získat finální výhodu. Mačkal jsem Vildu, ale on hezky bránil, chvílemi jsem myslel, že to musím vyhrát, pak zase že tam nic nemám. To si asi myslel i Vilda, protože mi pak nabídl remiz. Já to ještě chvíli zkusil a podařilo se mi získat pěšce. Stále ale nebylo nic jasné, chvíli to vypadalo i na nějaké možné věčné šachy od něho. Pak ale nezahrál přesně a mi se podařilo dát mu vidle na věž a krále a bylo hotovo. Vilda už v té době byl myslím i v časové tísni.
 
4. Herbert Muller - ten zahrál velmi dobře zahájení, kde jsem přišel o pěšce a navíc jsem stál ještě blbě, bez rošády. Herbert tam měl určitě více, ale zvolil špatný postup. Já se postupně rozehrál a když Herbert přehlédl braní pěšce na h2 s šachem a následným rozebráním do šroubku, bylo velmi rychle hotovo
 
5. Jirka Pardy st. - toho jsem krásně přehrál na začátku partie, skončil s králem bez rošády na g8 a zazdil si tam věž. Já jsem tlačil, vymýšlel, obětoval a Jirka ztrácel hodně času při bránění. Jak už to tak bývá, když se nevyužila výhoda, situace se postupně obrátila proti mě. Navíc jsem přišel i o figuru a pokud by Jirka neměl málo času, tak bych to vzdal. Ale s věží jsem si pohodlně došel pro časovou výhru. I tak se dá vyhrát, když se hraje bez přídavku. Ale určitě jsem nebyl jediný, kdo takto vyhrál na turnaji na čas :-).
 
6. Pavel Martínek - asi moje nejhezčí partie spolu s tou proti Jirkovi. Pavel na začátku přehlédl šach na jeho krále  a tím pádem byl bez rošády. Hrál to zbytečně moc rychle a pykal za to. Přehlédl pěšce na h sloupci a po výměně věží jsem se dostal dámou do zátylku. On měl ale protihru a musel jsem dávat velký, opravdu velký pozor. Byl jsem taky bez rošády a lepil jsem to zuby nehty. Moje dáma ale byla aktivnější a šachoval jsem ho ze všech možných pozic. On kolem krále vytvořil hráz z koně, střelce a věže. Když jsem tam nic nenašel, tak jsem vyměnil jezdce a šachoval dál. V jednu chvíli jsem Pavlovi nabídl remiz, ale nevzal. Pak nastala situace, že bych musel opakovat tahy, protože pokud bych se stáhl, přišel bych o jezdce. Pokud bych odjel jezdcem, postoupil by Pavel pěšcem už na 6 řadu volným pěšcem a měl tam dámu. Smrdělo to i matem. Pavel hrál na výhru. Což ho ctí, ale taky udělal chybu a dostal vidle na krále a dámu. Pak už to bylo jen otázkou času a myslím, že dokonce dostal uprostřed šachovnice mat. Další kolo Pavel zase prohrál a najednou jsem měl náskok 2 body.
 
7 Kořínek - snažil jsem se tlačit od začátku, ale zlomil jsem to ve střední hře, kde jsem získal figuru a celkem v pohodě vyhrál
 
8. Danek Jureček - po zahájení došlo k výměnám figur, ale Danek stál s bílými lépe. Měl dva střelce proti mému střelci a jezdci. Nabídl jsem Dankovi remiz a on trochu netakticky přijal. Pak jsme to zkoušeli nějak dohrát a asi by to vyhrál. Ale víte jak to je .... kdyby. Na to se nehrálo a tak jsem měl první bodovou ztrátu až v 8. kole.
 
9. Jirka Pardy ml. - rozhodující partie. Stačila mi remiz a taky jsem 2x nabízel, Jirka říkal ať to vyhraju, tak jsem to vyhrál. Po zahájení vznikla komplikovaná pozice, bílými jsem stál možná trochu lépe a když se začalo vyměňovat, hrálo se mi to dobře a i když materiál byl stejný, nakonec jsem byl ten aktivnější já. Čas jsem měl taky lepší. Nakonec nám zůstalo každému asi 5 pěšců a černopolný střelec. Já měl všechny pěšce na bílých polích, Jirka na černých. To rozhodlo a v časové tísni Jirka ztratil pěšce a vzdal. Toto už bych dotáhl. 
 
10. Petkov - po pár tazích jsem nabídl remiz, což Honza rychle přijal. Byl rád za půl bodu a já taky. On je určitě nebezpečný hráč.
Už mne nikdo nemohl dohnat.
 
11. Kovalčík - opět jsem po pár tazích nabídl remiz a byla přijata. Určitě to byly taktické remízy a nakonec jsem měl náskok 1,5 bodu, což je dost. Rozhodlo asi to, že jsem ani jednou neprohrál. Patří k tomu určitě i trochu štěstí, které mi asi ve 2 - 3 partiích pomohlo, ale sešlo se to vše tak, že jsem prostě vyhrál :-)
 
Budu rád, když někdo napíše svůj pohled na turnaj, za mne určitě fajn a dobrá atmosféra. Škoda jen, že jsme nebyli komplet, včetně Vítka, nebo Michala. Tak snad příště.