Zatancovali jsme si pogo

07.12.2015 00:11

Ve čtvrtém kole KS nás čekal zápas s Pogo Budišov nad Budišovkou.  Jelikož jsem již dlouho dopředu věděl, že k nám v období prodeje vánočních stromků dorazí oslabení o největší hvězdu, byl jsem si jistý snadným vítězstvím. Navíc se podařilo poskládat silnou sestavu, takže cíl byl vyhrát co nejvyšším skóre a pokud to klapne, tak by mohl zazpívat kanárek.

Kanárek byl sestřelen hned ze startu při přeletu nad skandinávským územím. Jirka (5) si moc s teorií zahájení netyká a dostal se do nepohodlné pozice hned po pár tazích. V obtížné pozici bílýma raději vzal remízu, neboť se zalekl ztráty pěšce.  (taky jsme mu pak pěkně vyčinili)

 V ostatních partiích vše probíhalo podle plánu. První dva body přinesl Leo (6) a Martin Pardy (2). Leo se vrhnul do útoku, na který soupeř špatně zareagoval a místo přesné obrany dovolil Leovi proobětovat se až do matu.  Slávek Martinovi podaroval dřevo na zimu a vzdal. Pak se podařilo vyhrát mě (3). Tonda umí být hodně nepříjemný, což moc dobře vím. Zvolil jsem proto nestandartní zahájení, kde jsem ho chtěl zamotat. Samozřejmě jsem zamotal hlavně sebe. Udělal jsem několik zbytečných tahů, za které jsem si v duchu nadával. Tonda se naštěstí smiloval a dovolil mi pozici vylepšit a následně i nevynuceně podaroval nějaký ten matroš.  Přes materiální deficit začal trochu kousat, takže jsem se rozhodl nic neriskovat a pozici jsem uklidnil přechodem do koncovky s dvěma piky navíc, kde se mi soupeř po pár tazích vzdal. Náskok tedy byl dostatečný, ale zbývající partie se ale dohrávaly ještě dlouho.

Luboš Kozák (6) vyhrál, i když se opět dostal do své neoblíbené časovky. V nepříjemné pozici s omezeným časem se podařilo najít správné tahy. Výhra byla potvrzena a zbytek týmu mohl být v klidu. Toho hned využila Míša, která dala za remízu pozici s pěšcem víc, ve které už pravděpodobně po promrhaném výborném průběhu partie neměla chuť bojovat.

Následovala výhra Michala. Poté co Michal přešel několik efektních možností k výhře, si soupeř  v remízové pozici nechal si dát vidli na krále a dámu.

Vedli jsme tedy 6:1 a dohrávala se partie na první desce. Kde se Martin Mužík do svého soupeře pěkně pustil.  Soupeře stísnil, ale pak možná zbytečně (netroufl bych si to napsat bez porady s Fritzem) obětoval kvalitu. Martin Vícha dobře bránil a ve vhodný okamžik kvalitu vrátil a partie nakonec došla do remízové věžovky, kde už pravděpodobně nešlo nic dělat.

Pár diagrámků ze zápasu:

Pardy - Milián

Tady přijal Jirka bílýma nabídku remízy, protože se bál, že ztrácí pěšce. Můžete si trochu započítat jestli je to pravda. Je ale potřeba použít i trochu fantazie a taktického vidění.
Muller -Rak

Tady po černého chybném tahu Se7-Sd6 (správně mělo přijít Jd4 s rovnou hrou) si mohl Leo zařádit. Mužete si taky propočítat jak nejrychleji zmasakrovat černého krále.
Pavera - Vlček

Po Dg3 hrozí černému Jf6+ a zároveň ztráta pěšce na c7.  Černý má jedniný tah, kterým  drží pozici hratelnou. Tonda ho naštěstí nezahrál.

Pavera - Vlček
Tady jsem dlouho počítal tah Jd8, ale protože v pro mě komplikovaných variantách hrozilo, že se někde přepočítám a udělám chybu, zvolil jsem klidnější Dd2. Můžete se přesvědčit o přesnosti svého propočtu a prověřit hratelnost tahu Jd8.
Rak - Solný

Tady mohl Michal rychle vyhrát, a nemusel pak spoléhat, že mu soupeř vleze do vidlí. Najděte nejsilnější pokračování černého.


Varga - Kozák
Luboš jak jinak v silné časové tisni musel vybrat po šachu nejvhodnější pole.  kam ustoupit králem. Naštěstí všechny vedou do vyhrané pozice, jeden ústup je však výrazně nejlepší. Je to Kh8,Kg7, nebo Kh7?